Saturday, May 19, 2012

Assalamualaikum
...ya akhi ya ukthi...
kaifahalukum? ana biqoir (*oishhh lama dah tak asah bahasa arab nie... asyik korean ja heheehe)


*pa macam... ada gaya2 srikandi melayu terakhir dak... even gaya ja lebih... arrow terbang sini sana hehe...

pernah memanah??
bestkan.....=D

sebenarnya tak sia2 kita belajar memanah
sebab....

Diriwayatkan dari mereka yang dipercayai bahawa Nabi S.A.W. telah bersabda:
"Sesiapa yang memanah satu anak panah dalam perang sabilillah, sama ada kena pada musuh atau tidak, adalah baginya satu martabat di sisi Tuhannya".

dan

Dari Salamah bin al Akwa r.a katanya,," Nabi s.a.w berjalan melalui suatu kelompok  orang saling berlumba untuk memanah lalu Nabi s.a.w bersabda "Pandaikanlah dirimu untuk melempar - dengan panah itu - hai keturunan Ismail,sebab sesungguhnya ayahmu-yakni Nabi Ismail- adalah seorang yang pandai melempar-dengan panah". ( Riwayat Bukhari ).

Dari Abu Hammad,ada yang mangatakan Abu Su'ad ada pula yang menyatakan Abu Usaid ada pula yang menyatkan Abu Amir ada pula Abul Aswad dan ada yang mngatakan abu 'Abs yaitu Uqbah bin 'Amir al Juhani r.a katanya " saya mendengar Rasulullah bersabda diatas mimbarnya : "Dan persiapkan untuk memerangi kaum kafirin itu segala kekuatan yang engkau semua dapat menyiapkannya.Ingatlah bahawasanya kekuatan ialah memanah ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memamnah dan ingatlah sesungguhnya kekuatan ialah memanah". ( Riwayat Muslim ).

dan

Hadis Riwayat Al-Hakim:
"Seorang anak itu hendaklah diberikan nama yang baik, dibaguskan tempat kediamannya, diajarkan beradab dan bersopan santun serta didikan supaya tahu menulis, membaca, berenang dan memanah, dan tidak memberinya makanan (rezeki) kecuali yang halal"

so mcm mn??
teringin nak memanah?? teringin nak berjihad??
saya pun....
tapi bila lagi agaknya diberi kesempatan nak memanah lagi??

insyaALLAH kalau berkesempatan lagi...
jom ramai2 kita memanah hehe...
jom ramai2 kita berjihad di jalan ALLAH
=D

0 comments:

Post a Comment