Thursday, May 20, 2010

" seorang ibu boleh jaga ramai anak tapi seorang anak tak pasti boleh jaga seorang ibu"

pasti ramai yang pernah dengar ni kan... aku pun.. dari kecik sampai sekarang.. sebab dah slalu dengaq so rasa biasa la.. tapi baru hari ni aku betol2 paham apa maksud ayat kat atas tu..

pengalaman ajaq orang banyak benda.. tak semestinya kita yang lalui sesuatu untuk dapat pengalaman tu.. tapi kita masih boleh dapat pengalaman tu melalui kehidupan orang sekeliling kita..

sekarang ramai anak yang menjadikan ibu dia sebagai orang gaji.. mungkin tanpa kita sedar dan mungkin juga dalam separuh sedar.. macam mana tu?.. yala sekrang duit lebih penting dari membina sebuah keluarga.. kita pandang duit lebih daripada kita pandang segalanya.. sebabkan duit, anak2 siapa lagi yang nak jaga kalau bukan mak n ayah dekat umah yang sudah pencen..

nilah kesilapan yang kita tak sedar.. memang la datuk n nenek mana yang tak sayangkan cucu.. tapi tanpa kita sedar sebab sayanglah datuk n nenek terpaksa berkorban masa dan tenaga untuk anak2 mereka ni.. tak cukupkah pengorbanan memebesarkan anak2 sehingga terpaksa berkorban demi cucu2 mereka pula..

ntahlah... yang tu satu kes.... kes lain pulak apabila semua dah sibuk bekerja, ramai yang tiada masa untuk diluangkan bersama ibu bapa.. sedangkan suatu ketika dulu ibu yang kelaparan sanggup berhenti makan demi anak yang sedang menangis dibuaian.. tidak lena ibu demi menjaga anak yang terlantar sakit... ayah yang sakit masih sanggup keluar bekerja demi keluarga yang tersayang....

jika nak dihitung kira, masa yang telah diluangkan tiada terhitung.. bukan wang ringgit yang dipinta hanya sedikit masa untuk diluangkan bersama...

malangnya sehingga insan yang sudah tidak berdaya ini sakit, masih ramai anak2 yang leka dengan kerjaya dunia tanpa menghiraukan ibu ayah didesa.. kudrat yang bersisa ini dikerah untul hari2 terakhir tanpa nak disisi..

mana kita tika ibu ayah kesakitan.. mana kita tika ibu ayah menangis.. mana kita tika mereka ingin berteduh dengan kasih sayang dari anak2 bukannya wang ringgit yang dipinta.. mana kita yang punyai tenaga muda tika kudrat tua itu sudah tiada...

pesanan utuk semua dan diriku sndiri

0 comments:

Post a Comment